Lennart Eriksson

Denna blogg drivs av Lennart Eriksson, som också har skrivit nästan alla hittills över 1400 inlägg. Läs mer under rubriken "Om Sapere Aude!" ovan - och observera även följande:

Nemo me impune lacessit

Sagt om Sapere Aude!

"Sapere Aude är en av Sveriges bästa bloggar!" - Läst på Facebook 2014-01-26

"Modigt. Provocerande. Intressant." - E-post 2014-08-27

"Lennart Eriksson … hjälten på Migrationsverket" - E-post 2015-08-15

Kommentarer

Arkiv

Kategorier

Kalender

december 2019
M T O T F L S
« nov    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Motormagasinet

I SvD idag fanns en artikel om den svenska polisens nya pansarjeep som införskaffats i tre exemplar. SvT har här också nyheter om bilen från i maj. SvT säger att bilen är ”byggd på ett amerikanskt chassi” och SvD skriver rakt av att fabrikatet är Ford. Det står förvisso också ”Ford” framtill, så det är lätt att ta miste.

Detta är dock som mest bara halvsanningar. Ja: chassit är Ford. Ja: detta chassi är byggt i USA. Men: Resten av bilen, som gör den till det den är, är tillverkad i Israel, av firman Plasan Sasa.

Företaget kan du läsa mer om här och här. Och ”sandkatten” finns det mera info om här.

Är jag alldeles för mycket konspirationsteoretisk om jag skulle tro att medierna medvetet mörkar att bilen faktiskt är gjord i Israel? SvD:s uppgift att bilens fabrikat är Ford är ju dessutom till hälften – eller till den del av bilen som inte är gjord av Ford – direkt fel …

I vart fall verkar den ju ”praktisk” för sitt ändamål, och även om pansar-SUVar kanske inte är jätteheta på marknaden just nu, så får man väl ändå gratulera polisen till vad som förefaller vara ett bra köp. Men än mer bör vi gratulera Israel till ännu ett teknologiskt framsteg! (Synd bara att det ännu inte är dags att smida svärden till plogbillar.)

Här en bild på underverket (källa SvT):

Sand Cat

Och då kan jag inte underlåta att visa den bild(nings)törstande allmänheten just en bild på min motsvarighet. Den går kanske inte genom eld som polisens, men väl genom vatten, för vaddjupet är ca 60 cm vill jag minnas. Jag har provat! Det här är en bild från Trollstigens topp i Norge förra året.

Raptgb 9033

(Militär beteckning: Raptgb 9033. Fabrikat: Volvo – jo det är helt sant! Årsmodell: 1967.)

1 comment to Motormagasinet

  • Carl

    Din ”Valp” klarar i alla fall en ordentlig ESD-knäpp vilket den andra inte gör… Det gör f.ö inte 24GHz radarenheten i plåtpoliserna heller ;O)

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.