Återkommen från semestern – nåja det var ett tag sen – finner jag att en del hänt sedan sist.

IDF/Zahal (dvs. Israels försvarsmakt) har lämnat Gaza. Idag sägs i nyheterna att det skickats raketer från Gaza in i Israel. Se länk här, hämtad från DN. De s.k. palestinierna har dessutom, fortfarande enligt DN idag – länk kommer förhoppningsvis senare – förstört en stor del av de växthus som israelerna lämnat efter sig. Varför förstör araber det, som kunde ligga till grund för deras egen försörjning? Är de mera intresserade av att utplåna Israel än av att uppnå välstånd? Vem tror de skall försörja dem? – Hundratals Hamas-nazist-terrorister paraderar dessutom i Gaza, utan att den s.k. palestinska myndigheten ingriper. Varför får nazisterna marschera i Gaza? Jämförelsen med Tyskland på 1930-talet är inte särskilt avlägsen, eller hur? – Det andra världskriget är uppenbarligen inte slut!

En annan (pseudo?)händelse är utgivningen av Mattias Gardells bok Bin Ladin i våra hjärtan (Leopard förlag, 2005, ISBN 917343024-2). Jag har inte hunnit läsa den än i dess helhet, men blicken har händelsevis fallit på sidan 196. Där skriver Gardell, apropå korstågen, att vad som enligt västerlänningarna betecknas som ”Jerusalems befrielse” – observera citationstecknen som här återges ur hans bok – av muslimerna betecknas som en katastrof. På samma sida talar han också om ”den allmuslimske hjälten … (Saladin)” som – utan citationstecken! – befriade staden. Vad menar Gardell? De kristnas erövring var sannolikt blodigare än den senare muslimska. Men enligt vissa tolkningar av islam kan ett en gång muslimskt land aldrig rätteligen uppges. Om de kristna hade använt sig av samma synsätt, dvs. att ett en gång kristet land aldrig kan uppges, så var ju erövringen av Jerusalem just en befrielse – utan citationstecken! För hela Levanten och Egypten m.fl. områden var ju en gång i hög grad befolkade av just kristna. Gardell tycks anse att Saladins muslimska erövring av Jerusalem var en befrielse utan citationstecken – dvs. verklig – medan den kristna erövringen var en befrielse med citationstecken, dvs. i någon mening ifrågasatt. – Du kan själv på bokmässan nästa helg fråga Gardell varför han tycks anse att den muslimska erövringen är en verkligare befrielse än den kristna. För egen del anser jag blott, att judarna var först; senare kom de kristna. Jag konstaterar dessutom att Jerusalem över huvud taget inte nämns i Koranen.